
Slik tar du gode turbilder
Å komme hjem med gode turbilder er mye lettere enn du tror.
Med noen enkle grep og litt innsatsvilje, er du langt på vei.
Som med det meste annet, er øvelse en forutsetning for å bli en god fotograf. Bli kjent med utstyret ditt slik at du vet hvor de ulike innstillingen er når du trenger dem, det skal «sitte i fingrene.» Har du det gøy med fotograferingen er du på god vei. Lek deg med kameraet, prøv deg frem med nye motiver og vinkler, og se mye på andres bilder. Det lærer du mye av. Finn ut hvorfor du liker noe ved et bilde og ta med deg lærdommen når du skal utvikle ditt eget billedspråk.
Når du skal vise frem bilder, vær kritisk til hva du viser frem. En viktig del av etterarbeidet med bilder er å velge ut bilder til å fortelle den historien du ønsker. Pass på å få med både detaljbilder, aktivitetsbilder og store oversiktsbilder, det skaper en god dynamikk i fortellingen.
For å bli en bedre fotograf, er det viktig å tenke KOMPOSISJON. Her er noen tommerfingerregler.

ROM: Plasser bildeelementene slik at de får rom rundt seg. Eksempelvis bør et bilde av en syklist ha rom foran syklisten. Det samme gjelder for blikkretning til turkameraten; rom i den retningen vedkommende ser.

HORISONT: Bruk rett horisont i bildene dine (såfremt det ikke er et bevisst grep å unnlate dette). Ellers kan betrakterne bli sjøsyke! I mange kameraer finnes hjelpelinjer i søkeren og på skjermen, noe som hjelper deg med å få til rett horisont.
MOTLYS: Fotografering i motlys gir store kontraster. I motlys kan du ta fine silhuetter eller leke med skygger. Det går også an å ta med sola i bildet. For å få stjerneeffekt med stråler ut fra sola, bruker du en liten blender (høyt tall).

TREDELSREGELEN: Et godt utgangspunkt når du skal komponere bildet ditt er å bruke tredelsregelen, også kjent som det gylne snitt. Ved hjelp av et tenkt rutenett med ni like store ruter, plasseres hovedmotivet i et av de fire punktene der linjene krysser hverandre.
LINJER: Linjer er et godt virkemiddel når du komponerer et bilde. Øynene vil følge linjer, og de er derfor nyttige for å trekke oppmerksomheten til betrakteren dit du vil ha den. Gjentagende geometriske former kan også skape en spennende dynamikk i komposisjonen.
RYDD: Hvor mange turbilder har ikke blitt ødelagt av en kiwipose? Ofte er man så konsentrert om hovedmotivet at man kan glemme detaljene eller helhetsinntrykket. Rydd opp i motivet ditt. Skal du ta et turportrett, sørg for at ikke uønskede elementer, som for eksempel skistaver eller en grein, er rett bak modellen slik at det ser ut som det vokser horn ut av hodet til personen. Flytt stavene, flytt på deg selv for å få et annet perspektiv, eller ta et annet utsnitt for å unngå rot.
SKYGGER: Sidelys gir gjerne mer liv til motivet ved at det dannes tydelige skygger. Pass på å unngå din egen skygge i bildet.

VARMT LYS: Å fotografere betyr «å male med lys». Både retningen og karakteren til lyset er av betydning. Tidlig og sent på dagen, når sola står lavt på himmelen, er lyset mykt og varmt. Dette er flotte forhold for fotografering. Midt på dagen med høy sol blir det sterke kontraster. Mørke deler av bildet kan bli for mørke eller lyse deler kan bli helt utbrent.
MOTLYS: Fotografering i motlys gir store kontraster. I motlys kan du ta fine silhuetter eller leke med skygger. Det går også an å ta med sola i bildet. For å få stjerneeffekt med stråler ut fra sola, bruker du en liten blender (høyt tall).
DYBDE: Å ha med elementer helt i forgrunnen kan skape mer dybde i bildet. Kryp ned på knærne og få med en fargerik blomst eller en rennende bekk i forgrunnen når du tar bilde av en fjellvandrer.
LEK: Har du det gøy med fotograferingen, er du på god vei. Lek deg med kameraet, prøv deg fram med nye motiver og vinkler.
BEVEG DEG: Flytt på deg selv og bruk ulikt perspektiv når du fotograferer. Stå ikke bare rett opp og ned, men legg deg ned på magen eller klatre opp på en høyde i terrenget for å finne spennende synsvinkler. Vribar skjerm på kameraet er til god hjelp i slike situasjoner.
PLANLEGG: For å fange de mest spennende motivene må du være årvåken. Se an situasjoner og vær i forkant av hendelser. Gå foran og opp i fjellsiden for å få avstand til kameratene. Kom foran turfølget istedenfor bak, for å få med den beste utsikten når man forserer en luftig egg. Skal turfølget krysse en bekk, sørg for å være førstemann over og stå klar med kameraet når de andre kommer. Er det lov å håpe på et lite plump, for kunstens skyld?

FLATT LYS: Å ha lyset i ryggen, altså at motivet blir belyst forfra, er enkelt å forholde seg til. Ulempen er at bildene kan bli noe «flate» og kjedelige.
MØKKAVÆR ER FOTOVÆR: De fleste tar solskinnsbilder, mens kameraet blir liggende ubrukt i snøstorm eller regnskyll. Dette kan fort bli de mest interessante bildene, så vær litt ekstra på hugget når været drar seg til. Når mørke skyer ruller inn og himmelen åpner seg, er det mulig å ta dramatiske og spennende bilder.

Velg riktig kamera
SPEILLØSE SYSTEMKAMERA For turfotografer med ambisjoner kan de mindre systemkameraene, såkalte speilløse kameraer eller hybridkameraer, være et ypperlig valg. Som speilreflekskameraene har de utskiftbar optikk, men både kamerahus og objektiver er betraktelig lettere og mindre og er derfor mye enklere å ta med på tur. De speilløse kameraene kan ha raskere skuddtakt enn speilreflekskameraene, noe som er kjekt hvis du for eksempel tar bilder av en skikjører i farta. I mange tilfeller er de speilløse kameraene, og fremfor alt de tilhørende objektivene, også rimeligere.
Prisnivå: 3000–35 000 kroner
SPEILREFLEKSKAMERA Bryr du deg ikke om vekt og volum, har speilreflekskameraene fremdeles noen fordeler. De har bedre batterikapasitet, et (foreløpig) større utvalg av objektiver og bedre ergonomi – spesielt for dem med store hender. Speilreflekskameraene har også svært gode egenskaper under fotografering i dårlig lys, noe som betyr at du kan skru opp isoen uten at det blir mye støy i bildet.
Prisnivå: 5000–60 000 kroner
MOBIL De beste mobilkameraer i dag er så gode at mange velger å kun bruke mobilen som sitt turkamera. Den tar liten plass og er alltid med. Kvaliteten på bildene er imponerende og bruksmulighetene mange. Enkelte modeller lar deg ta bilder i RAW-format, de har mulighet for manuelle innstillinger, og de har flere ulike linser, slik at du kan ta alt fra vidvinkelbilder til telebilder. I og med at smarttelefonen i prinsipp er en liten datamaskin, kan den gjøre mye av jobben for deg når det gjelder innstillinger og bildebehandling. Dessuten er det svært lett å dele bilder på sosiale medier.
Prisnivå: 2000–15 000 kroner
KOMPAKTKAMERA Du kan få gode bilder ut av et kompaktkamera. Dette kan være tilstrekkelig for deg som ikke er interessert i å sette deg inn i teknikk, men som nøyer deg med å konsentrere deg om å komponere bildet, trykke på utløseren og så la kameraet ordne resten. Mange kompaktkameraer har kun en LCD-skjerm, og det kan være vanskelig å se noe som helst på skjermen i sterkt sollys eller snølandskap. Det er en fordel om kameraet har en søker, altså et fysisk kikkehull. Prisnivå: 900–15 000 kroner
POV-KAMERAER Såkalte POV-kameraer (point of view), eller actionkameraer som de ofte blir kalt, kan også være interessant for den kreative turfotografen. GoPro er den mest kjente produsenten i dette segmentet. Disse kameraene er vanntette og har en rekke festeanordninger slik at du kan få svært spennende bilder. Bildekvaliteten er begrenset i forhold til et systemkamera, men lærer du deg actionkameraets begrensninger og styrker, kan du få virkelig gode bilder.
Prisnivå: 1000–7000 kroner